ESOK-hanke 2006-2011

ESOK: tavoitteena yhdenvertaiset opiskelumahdollisuudet jokaiselle

ESOK-hankkeen tavoite on korkea-asteen opetuksen ja opiskelun fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen esteettömyyden kehittäminen siten, että jokainen voi ominaisuuksistaan riippumatta opiskella yhdenvertaisesti muiden kanssa.

Kansainvälinen Design for all –konferenssi Rovaniemellä 13.-15.9. 2006

Seuraa Rovaniemen DfA-konferenssin tapahtumia verkosta: http://dfasuomi.stakes.fi/EN/dfa2006/rovaniemi/index.htm. Uutisia ja kuvia lisätään päivittäin!

ESOK-hanke esittelee konferenssissa suomalaisten korkeakoulujen esteettömyyden kehittämistyötä. Hankkeen yleisesittelyn lisäksi esillä ovat:

  • Kuopion yliopiston I Hope -hanke.
  • I Hope -harkiten opinnoissa eteenpäin -hankkeen tavoitteena on parantaa niiden opiskelijoiden opiskelukykyä, joilla on masennusta tai muita mielenterveyden häiriöitä. I Hope -hankkeen esittelyyn (PDF-tiedosto 16,2kb).

  • Lapin yliopiston MobIT- Langaton Campus –tutkimushanke
  • Tiederajat ylittävä MobIT-tutkimusryhmä tutkii mobiilin teknologian, erityisesti kannettavien tietokoneiden ja langattoman lähiverkon käyttöönottoa ja hyötyjä opiskelussa, opettamisessa ja oppimisessa. MobIT-hankkeen verkkosivulle

Lue lisää DfA-konferenssista ja DfA-toiminnasta: Suomen DfA-verkoston sivulle

Vastauksia opiskelutulkkauskysymyksiin

Korkeakouluissa tarvitaan lisää tietoa lukivaikeudesta

Terhi RaitanenTerhi Raitanen "Vieläkin tulee vastaan ajatus, ettei korkea-asteella voi olla lukivaikeuksia. Opiskelijaan ei luoteta vaan epäillään helppojen ratkaisujen hakemisesta, kun hän kertoo lukivaikeudestaan." Raitasen haastatteluun

Esteettömyys löytyy pään sisältä

Jan HänninenJan Hänninen: "Tämä on ollut sekä itselleni että laitokselle iso haaste. Onnistuminen palkitsee varmasti kaikki." Hännisen haastatteluun

Kuka tarvitsee opiskelijatulkkia ja miksi? Kuka tulkin tilaa ja mistä? Kuka maksaa kustannukset? Entä mikä on ulkomaalaisen kuuron opiskelijan tulkkitilanne Suomessa? Vastauksia kysymyksiin löydät Kuurojen Liiton ja viittomakielisten kuurojen opiskelijoiden työryhmän kokoamista opiskelutulkkausoppaista

Tavoitteena tuetun opiskelun malli

Keskustelijat pöydän ympärillä Suvimäen KlubitalossaUlla Lehtinen ja Ritva Partanen, Suvimäen Klubitalo: "On tärkeää, että on ihmisiä ja tahoja, jotka ovat kiinnostuneet siitä, miten sinulla menee. Joku kysyy ja haluaa oikeasti kuulla vastauksenkin." Lehtisen ja Partasen haastatteluun

Kesänovelli: Hautajaiset

Jari Klemetti: "Voidaan kai ajatella että ihmiset pitivät tanssittajasta, koska hän osasi joitain temppuja. Osasi hauskuttaa liikkeillään saaden muut elehtimään." Jari Klemetin novelliin

Esteettä kulttuuriin ja oppimiseen I -seminaari

Ensimmäinen ESOK-seminaari korkeakoulujen henkilöstölle ja opiskelijoille käynnistyy maanantaina 13.11. draaman ja keskustelun keinoin. Tiistaina 14.11. keskitytään luki-vaikeuksiin korkea-asteen oppilaitoksissa. Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia tarkastellaan rinnakkain teorian ja käytännön, neurologisen ja toiminnallisen, oppijan ja opettajan näkökulmista. Seminaarin tietoihin.

Opiskelija kirjapinon äärellä Korkea-asteen opiskelijoista 5-10 %:lla on oppimisvaikeuksia. Luennoilla samanaikainen kuunteleminen ja muistiinpanojen tekeminen saattavat olla työläitä. Hitaille lukijoille tuottavat pulmia tenttikirjojen lukeminen, varsinkin vieraskielisten kirjojen läpikahlaaminen. Ajanpuute on yleisin ongelma niin lukiessa, tenteissä kuin kirjallisen lopputyön tekemisessäkin. Teksti: Airi Valkama. Kuva: Isma Valkama

KuunteluOppimisvaikeuksien pulmatilanteisiin tuovat ratkaisuja lisäajan saaminen pääsykokeeseen, tentteihin, tutkinnon suorittamiseen ja lopputyön tekemiseen. On hyvä saada apuvälineet, kuten tietokoneet, äänikirjat, ja nauhurit jokapäiväiseen käyttöön. Monia opiskelijoita auttaa, jos opettaja toimittaa luentokalvot ja –rungot opiskelijalle etukäteen. Opiskelutilat ja –strategiat tulisi valita oppijoiden mukaan. Teksti: Airi Valkama Erilaisten oppijoiden liitto. Kuva: Isma Valkama

Polulla-hankkeessa rakennetaan korkeakouluopiskelun ohjaus- ja tukipalveluja

Marjaana Marttila ja Maarit Heusala: "...haastattelemalla opiskelijoita saadaan ja saataisiin merkittävää tietoa sekä laajempaa näkemystä esteettömyyden edistämiseksi korkeakouluympäristöissä." Marttilan ja Heusalan haastatteluun

Esteettömyysperiaatteen kehitys ja YK

Timo Saloviita: "Esteettömyyden käsite (design for all, universal design) on viime vuosina yleistynyt vammaispoliittisessa keskustelussa. On kiinnostavaa havaita, että Yhdistyneillä Kansakunnilla ja sen alajärjestöillä on ollut koko järjestön olemassaolon ajan merkittävä vaikutus vammaisuutta koskevaan keskusteluun ja vammaisuuden tulkintoihin." Timo Saloviidan artikkeliin

Ulla Lehtinen ja Ritva Partanen, Suvimäen Klubitalo: "On tärkeää, että on ihmisiä ja tahoja, jotka ovat kiinnostuneet siitä, miten sinulla menee. Joku kysyy ja haluaa oikeasti kuulla vastauksenkin." Lehtisen ja Partasen haastatteluun

Kesänovelli: Hautajaiset

Jari Klemetti: "Voidaan kai ajatella että ihmiset pitivät tanssittajasta, koska hän osasi joitain temppuja. Osasi hauskuttaa liikkeillään saaden muut elehtimään." Jari Klemetin novelliin

Viikon noste

Tietokone opiskelijan lukemisen apuvälineenä Oppimisvaikeuksien pulmatilanteisiin tuovat ratkaisuja lisäajan saaminen pääsykokeeseen, tentteihin, tutkinnon suorittamiseen ja lopputyön tekemiseen. On hyvä saada apuvälineet, kuten tietokoneet, äänikirjat, ja nauhurit jokapäiväiseen käyttöön. Monia opiskelijoita auttaa, jos opettaja toimittaa luentokalvot ja –rungot opiskelijalle etukäteen. Opiskelutilat ja –strategiat tulisi valita oppijoiden mukaan. Teksti: Airi Valkama Erilaisten oppijoiden liitto. Kuva: Isma Valkama

Viikon noste ja este esittelee opiskelun ja oppimisen esteettömyyden kehittämisen esimerkkejä ja haasteita.

Monta rautaa tulessa osallistumisen ja kuulemisen puolesta

Sami Virtanen Kuva: Tarja Vänskä-Kauhanen Sami Virtanen Kuulonhuoltoliitto: "Moni kuvittelee vieläkin, että esteettömyys liittyy pelkästään fyysiseen ympäristöön. Vaikka fyysinen ympäristö onkin tärkeä asia, pitäisi ihmisten tietoa lisätä siitä, missä muissa ympäristöissä esteisiin törmää..." Sami Virtasen haastatteluun

Oikeudellinen katsaus vammaisten opiskelijoiden asemaan korkeakouluissa

Jukka Kumpuvuori: "Aiemmin vammaisuus määriteltiin puhtaan lääketieteellisesti, kun nykyään pyrkimys on määritellä vammaisuus yksilön ja ympäristön välisen suhteen avulla. Tämä tarkoittaa, että ympäristön tulee sopeutua yksilöiden erilaisiin ominaisuuksiin ja tarpeisiin." Jukka Kumpuvuoren artikkeliin