Yrkeshögskolestuderandenas psykosociala hälsa.
Sammandrag
Högskolornas målsättning under 2000-talet har varit att öka antalet utländska studeranden. Utlänningar lockas till landet med studier som ger kontaktmöjligheter till arbetslivet och examen samt tillträde till arbetsmarknaden. Integreringen i studiesamfundet, i arbetslivet och i samhället innebär emellertid en stor utmaning med tanke på likabehandling av alla studenter oberoende av kulturtillhörighet. Undersökningen avsåg att klargöra skillnaderna mellan utländska och finska yrkeshögskolestuderandes upplevelser i början av studierna beträffande träffsäkerhet i studieval, studieplanering, behov av psykosocialt stöd och upplevelse av självkänsla och integrering. Undersökningen genomfördes som en deskriptiv enkätstudie på yrkeshögskolan Arcada 2007. 286 respondenter svarade, vilket var 59 % av samtliga inskrivna nybörjarstuderanden.
De utländska yrkeshögskolestuderandena inleder sina kulturella och språkliga svårigheter till trots, sina studier i samma takt som de finska studerandena. Emellertid ökar det osäkra studievalet i kombination med integreringssvårigheter sannolikheten för att de utländska yrkeshögskolestuderandena drar ut på studietiden eller avbryter studierna. På de utländska studerandenas långsamma integrering i samhället följer sänkt självkänsla och minskad framtidstro, som tar sig uttryck i betydande behov av psykosocialt stöd.
Närmare information om undersökningen ges av:
Iselin Krogerus-Therman HvL, F.M, prorektor, Arcada – Nylands svenska yrkeshögskola
Marianne Mustajoki HVM, doktorsstuderande, byråchef Esbo social- och hälsovårdssektor